Na vaše nejčastější dotazy odpověděla paní PaedDr. Eva Škodová, vedoucí postgraduálního vzdělávání pro obor klinické logopedie v ČR, předsedkyně Asociace klinických logopedů ČR, hlavní autorka základní VŠ učebnice Klinická logopedie. Děkujeme.
Pokud dítě nemá dostačující specializovanou péči a rodina se zaměří jen na úpravu výslovnosti, je právě nosovost – palatofonie – to, co je pak v adolescenci a dospělosti nápadné a pro komunikačního partnera rušivé mnohem víc než nepřesná artikulace.
Nápadné a nepříjemné může být i neverbální chování (různé nežádoucí souhyby nebo tiky v obličeji nebo naopak jeho nehybnost) chybně tvořené viditelné souhlásky (P,B,M,V,F) a další.
U tohoto typu rozštěpu je často opožděný vývoj artikulace (pozor – neplést s opožděným vývojem řeči ! ten mí zcela jiné příčiny).
Jakýkoli typ rozštěpu sám o sobě není příčinou opožděného vývoje řeči.
Základní podmínkou k cílené úpravě artikulace je pak zralost fonematického slyšení (tj. schopnost centrálního nervového systému rozlišit zvukově podobné hlásky, tzv.fonologické opozice. Ta dozrává cca kolem 5ti let. Do doby zralosti FS dítě sluchem nepozná, kde dělá chybu). Zralost FS se zjišťuje speciálním testem, který má mít i umět provést každý klinický logoped.
Při dobré odborné péči, včasné operaci, dobré spolupráci rodiny, přiměřeném intelektu dítěte a dobré jemné motorice a dobrém zrakovém i sluchovém vnímání lze řeč ve všech jejích složkách upravit tak, aby dítě mohlo nastoupit do běžné základní školy bez odkladu školní docházky.
Terapie – i úprava výslovnosti – má probíhat formou hry (nejlépe tvořivé) zvl. u předškolních dětí. Ve školním věku (příp. v adolescenci) již musí být metody voleny tak, aby nedehonestovaly rozvíjející se osobnost svým infantilním obsahem. Velmi záleží na schopnostech terapeuta i rodiče, na pedagogických schopnostech klinického logopeda (musí být schopen rodiči vysvětlit všechny etapy vývoje dítěte včetně pohybu, obsahové str. řeči i výslovnosti, zrakového i sluchového vnímání, upozornit na možnost opožděný vývoj řeči (a najít jeho příčinu). Pokud vás klinický logoped nutí jen opakovat drillem slova, změňte ho. Dítě se u cvičení musí bavit, jinak bude cvičit nerado, a zvýšená intenzita cvičení bude spíše ke škodě než k užitku.
Mějte také na paměti, že dítě ve věku 3 let ještě není schopno cíleně spolupracovat, nemá vyzrálou hrubou ani jemnou motoriku ani koordinaci pohybu těla – natož mluvidel, nemá zralé fonematické slyšení. Cvičit cíleně artikulaci při malé slovní zásobě, nedostatečné motorice mluvidel a nedostatečné zralosti zrakového a sluchového vnímání je bezpečný start pro rozvoj koktavosti. Ta je pak omezujícím problémem na zbytek života. Už naši předci věděli, že méně někdy znamená více.
( Pokud má dítě při jídle „fousy“ třeba od omáčky nebo jogurtu, zakopne o každou drobnou překážku, netrefí ve známém prostoru a nedovede zopakovat tříslabičné slovo, netvoří větu – zapomeňte na rychlý úspěch, i kdybyste cvičili několik hodin denně. Dříve a rychleji byste se ocitli v péči psychiatra vy a spolu s vámi i vaše dítě.)
Pokud je dítě v nejranějším věku schopno hlasového projevu (pláč, smích, kašel), nemá těžce postižený intelekt a nemá některou další závažnou komplikaci (např. spastickou formu DMO nebo těžkou percepční poruchu sluchu), není k alternativní ani augmentativní komunikaci vůbec žádný důvod.
Navíc málokdo sám tento způsob komunikace umí. Naše doba je už tak dost uspěchaná, jsme zavaleni informacemi. Co by se tímto „urychlováním“ komunikace získalo – ? Leda neurotické dítě. Náhradní komunikační systémy jsou účelné tam, kde se člověk není schopen domluvit pro těžkou poruchu komunikace. (Za tu ale rozštěp v orofaciální oblasti s hlediska řeči považován není !!! I proto je v sazebníku ZP ohodnocen méně body než např.koktavost nebo vývojová dysfázie).
Podobné dotazy považuji za nežádoucí vliv internetu – zejména matky, hledající jakoukoli informaci, se většinou nejvíce drží těch zavádějících. Snaží se pak vyžadovat terapie, které jsou určené pro rehabilitaci zcela jiných typů postižení.
Odkazuji na tištěný materiál – fyziologický vývoj řeči. Rodič by měl umět „číst“ neverbální chování dítěte, kterým každé dítě převážně komunikuje do doby, než se rozvine aktivní slovník. Záleží na obratnosti a celkových komunikačních dovednostech rodiče, jak dovede dítě vhodnou otázkou stimulovat k odpovědi slovem nebo jeho částí, nebo alespoň modulovaným zvukem. Modulační faktory řeči mají sdělovací charakter (a to např. i u osob, které po traumatu hlavy nebo mozkové příhodě ztratili schopnost komunikovat mluvenou řečí). Dokud nemá dítě vybudovanou základní aktivní slovní zásobu ( za tu se považují i přirozené zvuky a onomatopoa – haf, mňou, čiči, , pipi, ham atp.), vyjadřuje své pozitivní i negativní emoce právě modulací hlasu. Každá slyšící matka bez problémů pozná, zda dítě křičí bolestí nebo vzteky.
Máme rozmazlené pacienty z velkých rodin, kterým rodiče posluhují na úkor ostatních sourozenců stejně jako úzkostné jedináčky perfekcionistických rodičů, kteří od dítěte očekávají jen úspěchy a vždy bezchybný výkon.
V kojeneckém věku pracuje klinický logoped zejména s rodiči (příp. prarodiči,) a později i se sourozenci dítěte. Rodiče jsou důležitými členy terapeutického týmu – bez jejich spolupráce a angažovanosti je efekt každé odborné péče poloviční.
Dosud muselo dítě pro zahájení logopedické péče mít doporučení pediatra nebo jiného lékaře. Od dubna 2011 může rodič klinického logopeda vyhledat přímo dle vl. výběru (bydliště není rozhodující, záleží na tom, zda má zvolený KL volnou kapacitu).
Informace o ordinacích českých klinických logopedů najdete na www.klinickalogopedie.cz (kontakty jsou řazeny dle regionů).
Každé dítě s rozštěpem (v Praze) projde i ambulancí lékaře-foniatra – ten rodiče informuje i o možnostech logopedické péče, případně předá přímé kontakty.
Pro zlepšení zvukové stránky řeči je důležité posílení orality: k tomu je nejlepší „zpěv“( výdechový proud neuniká nosem – nosem se zpívat nedá). Na přesnosti tónů nebo melodie rozhodně netrvejte, ale pokuste se o dodržování rytmu (důležitý modulační faktor řeči).
Velmi také záleží na tom, zda má dítě s rozštěpem opožděný vývoj řeči , a pokud ano, tak co je jeho příčinou.
Při kombinaci rozštěpu s vývojovou dysfázií nelze při úpravě artikulace postupovat obvyklými metodami (tato kombinace vůbec není výjimkou !)
V ČR v poslední době narůstá „dvojkolejnost“ péče – ta je důsledkem toho, že klinický logoped i logoped ve školství mají stejné základní VŠ vzdělání – t.č. na pedagogických fakultách (speciální pedagogika, státnice a diplomová práce z logopedie a surdopedie). Po nástupu do praxe se ale okamžitě projeví rozdíly mezi kvalifikací pro zdravotnictví ( výrazně náročnější na teoretické i praktické znalosti) a kvalifikací pro školství (kde je logopedická péče nejčastěji redukována na úpravu výslovnosti u dětí předškolního a školního věku).
- obsah studia na PedF univerzit má různou kvalitu – pro praxi ve zdravotnictví poskytuje jen hrubé základní vzdělání
- logoped ve zdravotnictví má ze zákona povinnou postgraduální specializační přípravu v oboru klinická logopedie, zakončenou atestací ,v délce nejméně 3 ½ roku při plném pracovním úvazku a s náklady kolem 100 000 Kč, ( školení probíhají o víkendech), Klinickým logopedem se stává až po atestaci ( podobné podmínky jako u lékařů) . Tato povinnost je dána zákonem 96/2004 Sb.a souvisejícími vyhláškami.
- k samostatné práci musí mít klinický logoped Registraci Ministerstva zdravotnictví ČR k výkonu povolání bez odborného dohledu. Poskytuje logopedickou vysoce specializovanou péči osobám všech věkových kategorií (od narození do vysokého senia) se všemi druhy poruch komunikace (vady a poruchy sluchu, vady a poruchy řeči, ztráta řeči po úrazech hlavy a cévních mozkových příhodách, vývojové poruchy řeči, poruchy polykání, demence atd). Činnosti, pro které je klinický logoped plně kvalifikován, jsou dány zákonem 55/2011Sb., § 124. (diagnostika i terapie).
- logoped ve školství ( speciální školy, speciálně pedagogická centra ) žádnou podobnou povinnost vzdělávat se n e m á. Školští pracovníci, bohužel, často nerespektují dosavadní terapeutické postupy, a po zařazení dítěte do školy rodiče nabádají, aby již s dítětem ke klinickému logopedovi nechodili. Velmi často také nerespektují lékařské zprávy (opakované negativní zkušenosti z terénu). Nejsou speciálně školeni pro diagnostiku – záměny diagnóz a tím i použití chybných terapeutických postupů vůbec nejsou výjimkou.
- učitelky mateřských škol, které se také považují za „logopedky“, mají několikahodinový až tříměsíční kurz, bez jakékoli klinické praxe. Při úpravě artikulace, na kterou logopedickou péči redukují, postupují dle příruček. Právě jsou to nejčastěji ony, kdo i přes protest rodičů v MŠ dítěti upravují výslovnost, protože nepoznají, že jde o jinou diagnózu než o prostou patlavost. (např. v případě, že dítě má vývojovou dysfázii, tento přístup může zcela zmařit veškerou dosavadní odbornou péči – u této dg. je terapie zaměřená jen na úpravu výslovnosti kontraindikací).
- Protože rodič má svobodnou volbu zdravotnického odborníka bez ohledu na bydliště, mělo by mu být z výše uvedeného jasné, kdo je pro něj a jeho dítě nejvhodnějším partnerem. Logopedickou péči o dítě s rozštěpem by nikdy neměl vést terapeut bez potřebné kvalifikace.
- Mnozí rodiče, kteří tyto rozdíly v kvalifikaci neznají, volí logopedii v MŠ z vlastního pohodlí (nemusejí s dítětem nikam jezdit). Kdo z vás by si například nechal operovat dítě zdravotní sestrou ? Nepřijatelná představa, že. Přitom v logopedii podobný kvalifikační skok směrem dolů rodiče svému dítěti klidně dopřejí !
- Pokud je dítě jen v péči školského logopeda, snadno lze zanedbat další odborná vyšetření (učitel při současném rozvoji medicíny má jen velmi obecný přehled o možnostech diagnostiky i terapie – dítě s rozštěpěm by mělo např. pravidelně chodit k foniatrovi na kontrolu sluchu ).
- A protože všude pracují jen lidé, i mezi klinickými logopedy nejsou jen samé „hvězdy“, a naopak jsou MŠ, kde pracují špičkové učitelky, respektující doporučení odborníků, kteří se o dítě starají od raného věku.
- Rodič by tedy měl vybírat vždy plně kvalifikovaného terapeuta, s jehož postupy se ztotožňuje a kterému věří.
- Ideální péče je tam, kde se školství a zdravotnictví nepřetahuje o kompetence, ale kde je speciální pedagog nebo učitel součástí terapeutického zdravotnického multioborového týmu ( jde přece o pomoc dítěti, nikoli o to, kdo z týmu je důležitější – každý má přece v různých vývojových stadiích svou nezastupitelnou úlohu.)
POŘÁD ZASTÁVÁM NÁZOR, že náplní práce učitele, pro kterou má kvalifikaci, je VYCHOVÁVAT A VZDĚLÁVAT, NIKOLI DIAGNOSTIKOVAT A LÉČIT !
Náplní práce klinického logopeda je naopak diagnostika a terapie poruch komunikace u osob všech věkových kategorií v úzké spolupráci s příslušnými lékařskými odbornostmi (foniatrie, neurologie, rehabilitace, stomatologické obory, geriatrie a další), a také s klinickými psychology.
PaedDr. Eva Škodová
Kvalifikace
- atestace a registrace MZ ČR k výkonu povolání bez odb. dohledu pro obor klinická logopedie
- odb. prac. IPVZ Praha – ved. postgraduálního vzdělávání pro obor klinická logopedie v ČR
- Předsedkyně Asociace klinických logopedů České republiky
- Dlouhodobá koncepční práce pro obor klinická logopedie
- člen Akreditační komise MZ ČR
- dlouholetá přednášková a publikační činnost
- hlavní autor základní VŠ učebnice Klinická logopedie